Spanish translation below - Traduccción al español mas abajo
One of the most notable aspects of this painting is the technique employed in its execution: pointillism. Seurat was the primary advocate of this technique, involving the use of painted groups of dots in various colors. These dots are organized in a way that delineates shapes and textures, eschewing the use of lines or solid stains.
I find the most captivating feature of this painting to be its composition: the scene unfolds at a fair during the night. The setting is dimly lit, with the only illumination coming from the limited artificial light achievable outdoors in the late 1800s. The circus director (to the right), the musicians (to the left), and the audience, potential circusgoers (below), all play distinctive roles. The positioning of each character within the image, relative to the others, creates a perfectly balanced composition that only masters like Seurat can achieve.
If you happen to be in New York, you can view this painting at the Metropolitan Museum. While there, be sure not to overlook another work by the same artist: Study for "A Sunday on La Grande Jatte".
“La Parada del Circo” o “El Show del Circo” de Georges Seurat
Uno de los elementos más salientes de esta pintura es la técnica con la que esta pintada: el puntillismo. Seurat es el mayor exponente de esta forma de pintar, que consiste en agrupar puntos de colores relacionados, organizados en forma tal que delinean las formas (no hay líneas ni manchas uniformes, solo puntos).
Lo que a mí me atrae de este cuadro es la composición: la acción transcurre en una feria, de noche y la escena esta pobremente iluminada con la luz artificial que se podía generar a fines del 1800. El animador del circo (a la derecha); los músicos (a la izquierda); el publico, clientes potenciales del circo (abajo) todos tienen un rol. El lugar que ocupa cada grupo respecto del otro crea una composición perfectamente balanceada que solo un maestro como Seurat puede lograr.
Si pasan por New York, van a ver esta pintura en el Metropolitan Museum. Si van a ese museo no se pierdan, del mismo autor: Estudio para “Domingo en La Grande Jatte”.
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