3/28/2014

Henri Matisse, The conversation (La conversación)

Spanish translation below - Traduccción al español mas abajo

“The Conversation” by Henri Matisse.


This painting shows a couple in conflict, distanced by personal and social reasons. A central element that expresses the disagreement at a personal level is the design of the balcony railings that spells "NON"  (no in French). The stain in the woman's face indicates that the husband sees her defects, beyond her impeccable appearance to the outside world.


Elements that highlight the social aspect of the distance between them include: the relative position of superiority of the man (standing) and the woman (sitting). Despite this, the woman keeps her gaze, confronting the man. The informality of the man in pajamas contrasting against the formality of the woman in her dress. She is trapped by everyday life, the chair's arm is intertwined with her arm and the wall itself.

A central piece of this painting is the garden that can be seen through the window. The garden represents Eden, paradise, the freedom they don't have anymore, perhaps a happier past and a better future where the couple is no longer together. The two blue entrances at the end of the garden reference the individual origin of this man and woman, similar origin, but still separate. 

if you happen to be in Moscow, you  will find this painting in the Hermitage museum. Be prepared, in that museum there are some 3 million pieces of art worth seeing. 

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Henri Matisse, The conversation (La conversacion)


“La Conversacion” de Henri Matisse.


Esta pintura muestra una pareja en conflicto, distanciada por motivos personales y sociales. Elemento central que expresa el desacuerdo a nivel personal es el diseño de la reja del balcón que deletrea “NON” (No en Frances). La mancha en la cara de la mujer simboliza que el marido ve sus defectos, mas alla de su apariencia impecable.

Elementos que resaltan lo social son: la posición relativa de superioridad del hombre (parado) y la mujer (sentada), a pesar de lo cual la mujer mantiene la mirada alta y enfrenta al hombre; la informalidad del hombre en piyamas que contrasta con la formalidad del vestido de la mujer, quien esta atrapada por lo cotidiano, expresado por la parte del sillón que la retiene y que se mezcla con la pared.


Un parte central de la pintura es el jardin que se ve desde la ventana. Ese jardin representa el Eden, la libertad, el pasado y quizas un futuro mejor donde la pareja ya no esta junta. Las dos entradas azules en el fondo del jardin hacen referencia a los origenes individuales de los miembros de la pareja, un origen similar, pero con una pequenia separacion que los distingue. 


Si pasan por Moscu la pueden ver en el museo Hermitage. Vayan preparados porque en ese museo hay unas 3 millones de piezas de arte.

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